Beszoktatás

A bölcsődei, óvodai beszoktatás komoly kihívás a gyermek számára: egyszerre tapasztalja meg a szülőtől való elszakadás és egy új közösségbe való beilleszkedés nehézségeit és szépségeit.
Új környezet, új arcok, új szabályok veszik körül – csupa újdonság, amelyhez alkalmazkodni kell!

Arra törekszünk, hogy ezt az időszakot a lehető legkönnyebbé tegyük a gyermekek és szülők számára, ezért a beszoktatás során apró léptekkel haladunk és erősen támaszkodunk a családdal való együttműködésére.
Arra kérünk titeket, a szülőket, hogy legalább két hetet szánjatok a beszoktatásra és legyetek partnereink a folyamat során!

Ennyi idő elegendő ahhoz, hogy a gyermek a napirendet megismerje, a szülőtől való elválás hosszát megtapasztalja és jósolhatónak érezze a családjával való újbóli találkozás időpontját. A két hét alatt a pedagógus fokozatosan veszi át a beszoktató szülőtől a kisgyermek gondozását, nevelését, miközben egyre jobban megismeri a gyermek identitását, testi, szellemi, érzelmi és szociális igényeit.

A beszoktatás ideje alatt pszichés változások jelentkezhetnek, amit megértéssel és türelemet igényel az otthoni és a bölcsődei/óvodai környezetben is. Ez az első közösségbe való beilleszkedés, ami a kisgyermek további életútjára nézve is meghatározó lesz. Fontos, hogy engedjük, hogy a gyermek a maga ütemében dolgozza fel az új élethelyzetet és hagyjunk számára időt és teret, hogy alkalmazkodjon.

Beszoktatási terv:


    I. hét


  • 1. és 2. nap
  • Az első két napon a gyermek 9 órára érkezik és még csak egy órát tartózkodik a csoportban, ekkor még a beszoktató szülővel együtt. Ekkor a gondozási és nevelési feladatokat a beszoktató szülő végzi. A gyermek ismerkedik az új környezettel, játszik új társaival. A nevelő/pedagógus megfigyeli a szülő és a gyermek interakcióit, eközben tapintatosan nyit a gyermek felé.

  • 3. és 4. nap
  • A gyermek 9 órára érkezik, de később már a tízórait is a csoportban fogyasztja. A nevelő/pedagógus kapcsolatfelvételt kezdeményez a gyermekkel. A szülő rövid időre távozik a csoportból, de ha a gyermek hiányolja, a szülő visszajön a csoportba hozzá.

  • 5. nap
  • Érkezés 9 órakor. A szülő a tízórai előtt távozik a csoportból. Innentől a gondozási-nevelési feladatokat a nevelő/pedagógus végzi. Ha a gyermek hiányolja a szülőt, a nevelő/pedagógus vigasztalja. Szükség esetén azonban a szülő visszatér a csoportba. Amennyiben a gyermek jól érzi magát, együtt ebédel a csoporttársaival, majd ebéd után távozik a szülővel.

    II. hét


  • 1. nap
  • Érkezés 9 órakor. A szülő a tízórai előtt távozik a csoportból. A nevelő/pedagógus megmutatja a gyermeknek az ágyát és megbeszéli vele, hogy a következő napon ott fog aludni. A gyermek ebéd után távozik a szülővel.

  • 2. és 3. nap
  • A gyermek 9 órára érkezik. Ebéd után pedig a csoportban alszik. A szülő telefonközelben marad, hogy ébredés után elvigye a gyermeket.

  • 4. és 5. nap
  • Érkezés 8 óratól. A gyermek a csoportban alszik, a szülő a gyermeket uzsonna után viszi el.

A gyermek számára szükséges felszerelés:

  • ágynemű (gumis lepedő, takaró)
  • tisztasági csomag: kis méretű törölköző, fogmosó szett (pohár, fogkefe, fogkrém)
  • váltóruha: váltás alsó és felső (trikó, póló, pulóver, zokni, alsónemű), benti cipő
  • pizsama
  • torna felszerelés: póló, nadrág, zokni, sportcipő
  • bölcsődéseknek ezen felül: pelenka, nedves törlőkendő